Vrijblijvende kennismaking

Ik start altijd met een vrijblijvende en gratis kennismaking met het kind en de ouders of verzorgers. In dit gesprek leg ik uit wat een kindercoach doet en hoe ik werk. Jullie vertellen wat over jezelf en ik ook. Ik vind het belangrijk dat er een klik is en wil jullie rustig laten bedenken of jullie met mij verder willen. Ga daarna dus lekker naar huis en laat het mij op een later moment weten.

 

De intake

Als jullie besluiten een coachingstraject te starten, doe ik de intake met de ouder(s). Tot 12 jaar alleen met de ouder(s), vanaf 12 jaar met ouders en kind. We praten dan door over waar jullie als ouders je zorgen over hebben. Ik neem hiervoor gewoon de tijd, dus we hebben 1 uur. Dit uur breng ik wel in rekening.

 

De coachingssessies

Daarna starten we met de coachingssessies. Ik wil altijd toestemming van beide ouders of verzorgers, ook al is een van de ouders "uit beeld". Bij jonge kinderen wil ik graag 1 van de ouders erbij de eerste keer. Daarna kijken we wel wat voor iedereen fijn is. Zeker bij kleine kinderen coach ik ook de ouders. Ik zie dan ook graag op mijn (of jullie) verzoek de ouders (of 1 van de ouders) bij de sessie!

 

Ik start met een uitgebreidere kennismaking met het kind. Dat doe ik op een speelse en creatieve manier en ik heb in mijn achterhoofd hierbij natuurlijk de intake met de ouders. Al vrij snel ga ik met het kind een doel formuleren. Dit is een wens over hoe het beter zou kunnen en wanneer. Ik wil graag weten of het kind ook "last" ervaart van waar de ouders mee komen. En ik wil dat we het over een gemeenschappelijk doel hebben. Als het doel te groot/ver/moeilijk is, knippen we het samen op in stukjes. Met het doel voor ogen, richt ik een aantal coachingssessies in.

 

Er worden verhaaltjes gelezen, geknutseld, spelletjes gespeeld, bewegingsoefeningen gedaan en soms gaan we even lekker naar buiten. Papa en mama mogen soms ook mee doen (of...ehhh moeten. Geeft nieuwe inzichten, echt!) De werkvormen zijn erop gericht het kind zelfvertrouwen en veerkracht te geven. Als het kind zich bewuster is van zijn talenten en positieve eigenschappen, kan hij die beter inzetten in lastige situaties. Ik ga uit van wat al WEL goed gaat. Positieve gedachten helpen. We oefenen op verschillende manieren de situaties waarin het kind het moeilijk heeft. Soms zijn er ook opdrachtjes voor thuis en soms krijgen ook de ouders huiswerk! Zo komt het hele gezin meer in balans en het kind weer in zijn kracht.

 

Afsluiting

Na 5 of 6 keer zijn er zeker al succesjes gevierd en komt het doel dichterbij. We kunnen dan besluiten om nog even door te gaan, om elkaar wat minder vaak te gaan zien of om af te ronden. In sommige gevallen zal ik doorverwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog of specifieke therapeut als ik het gevoel heb dat de problematiek te complex is. 

 

Moment van de dag

Ervaring leert dat (zeker jonge) kinderen na een dag school en soms nog BSO genoeg prikkels hebben gehad en niet veel zin hebben in een coachingssessie. Ik kan prima een uurtje met het kind bezig zijn aan het einde van een lange dag, maar het effect zal kleiner zijn dan wanneer het kind  s ochtends of aan het begin van de middag komt. Voor een tandarts of fysiotherapie haal je je kind ook soms uit de klas!

Ik ben dus flexibel, maar heb de voorkeur voor eerder op de dag! Dit vraagt natuurlijk wel wat van de (werkende) ouders, zeker als de sessies wekelijks of om de week plaatsvinden. Maar let op, vaak zijn we met 6 sessies al een heel eind op weg!

 

Kennismakings en intakegesprekken kunnen in overleg ook 's avonds!